Hannamaria

482 – Päivä Kölnissä, Saksassa

Noniin, aletaan purkamaan Saksan matkan satoa! Lensin Düsseldorfiin, Saksaan siis maanantaina päivälennolla viime viikolla ja jo illasta olin ystäväni Mandyn hyvissä hoivissa Neussin puolella. Tapasin myös ensimmäistä kertaa hänen aviomiehensä Dietrichin, josta olin kuullut todella paljon ja joka osoittautui aivan yhtä mukavaksi kuin oli kerrotukin. Olinkin meidän yläkerran työporukasta viimeinen joka hänet tapasi, muut ovat Saksassa Mandyn hoivissa vierrailleet useamminkin.

Tiistai kului aivan täysin shoppaillessa Düsseldorfin uudemmassa osassa enkä tuon iltapäivän aikana päässyt edes vanhaan kaupunkiin vielä. Illemmalla Mandy liittyi seuraani, kiertelimme kaupunkia hiukan ja kävimme syömässä japanilaisessa ravintolassa – mun puikoilla syöminen oli kyllä aika huvittavaa, Mandy parka joutui pidättelemään naurua 😀

Keskiviikkona Mandy tiputti minut Neussin juna-asemalle (ja jos ihmettelette miksi sanon Neuss enkä Düsseldorf se johtuu siitä, että Neussin ’kylän’ asema oli lähimpänä Mandyn asuntoa. Neuss on pieni kylä / kaupunki, joka on aivan kiinni Düsseldorfissa, hiukan kuin Vantaa on Helsingissä.) ja istutti minut junaan kohti Kölniä. Oli mahtavaa sekä ironista päästä käymään kyseisessä kaupungissa, kuvia kun on päänähtävyydestä joutunut aikoinaan katsomaan useasti. Mutta nyt päivän kuviin!

Köln Dom Cologne Cathedral Köln Dom Cologne Cathedral Köln Dom Cologne Cathedral Köln Dom Cologne Cathedral Köln Dom Cologne Cathedral Köln Dom Cologne Cathedral

Kyseinen tuomiokirkko avautui aivan suoraan juna-aseman ovista ulos astuttaessa. Näkymä oli henkeäsalpaava eikä sen koko tai mahtavuus välity kuvista ollenkaan niin hyvin kuin mitä se livenä oli. Kirkkoon pääsi sisälle ilmaiseksi, samoiten mahdolliselle ylätasanteelle olisi päässyt jos olisi osannut sen etsiä – yritin mutta en löytänyt. Upean kirkon vieressä oleva silta (alapuolella olevassa kuvassa) on myöskin yksi maamerkeistä, siitä menevät junat Rheinin ylitse toiselle puolelle. Mainitsin näistä kuvia joskus urakalla katsoneeni – se juontaa juurensa taas työhöni, jossa minun tuli suunnitella yrityksellemme ’messujen promologo’ FESPA -messuja varten, jotka tuona vuonna järjestettiin Düsseldorfissa. Logoon päätyi kyseinen tuomiokirkko siltoineen, silllä noista Kölnin skyline on helpoin tunnistaa.

Köln Dom Cologne Cathedral RheinKöln Cologne Old town Köln Cologne Old town Saksa Köln Saksa Köln XII Apostel Saksa DüsseldorfSaksa Düsseldorf

Tuomiokirkon jälkeen kuljeskelin hetken pitkin Rheiniä  ja jatkoin matkaa vanhaa kaupunkia päin. Poikkesin muutamalle pienemmälle kujalle, joista löytyikin upeita kuvauskohteita. Hetken käppäiltyäni eteen osui ihana italialainen rafla, XII Apostel, johon poikkesin pikaiselle lounaalle. Rafla oli normaaleihin Saksan hintoihin nähden ihan OK, ehkä hiukan yläkanttiin, mutta syömäni pizza oli yksi parhaista maistamistani. Ruoka muutenkin koko reissulla oli aivan erinomaista ja niin erilaista kuin mitä Jyväskylän kylänpahasesta on tottunut saamaan.

Iltapäivästä pienen vanhaan kaupunkiin tutustumisen ja shoppailun jälkeen palasin takaisin Düsseldorfiin ja Mandy kokkasi aivan mahtavaa shitakisieni-risottoa. Päätin että uudessa asunnossa paremmalla hellalla tulen kokeilemaan risottoja, nykyinen asunto ei houkuttele kokkaamaan tai kokeilemaan enää yhtään. Risoton jälkeen käveltiin läheiseen jäätelöshoppiin (joka on kyseisessä paikassa ollut jo kuulema lähemmäs 60 vuotta!) ja napattiin mukaan muutamat jäätelöpallot (80 senttiä kappale!!) ja palattiin kotiin nauttimaan ihanat jäätelöannokset tuoreiden mansikoiden kanssa.

Niin onnistunut päivä! <3 Ehkä jopa paras koko reissulla. Sai heräillä rauhassa ja päästä tutustumaan niin upeisiin juttuihin että ei mitään rajaa. Juttua on tulossa vielä mm. Schlossburgin linnakäynnistä torstailta yhdistettynä muutamiin turistikuviin Düsseldorfista ja italialaiseen illalliseen. Nam.

Oletteko te käyneet lomareissulla tänä kesänä?

1. Tiina A kirjoitti:

Kölnissä ei olekkaan tullut käytyä varmaan yli kymmeneen vuoteen. Saksassa on niin monta mukavan oloista kaupunkia. Kivoja kuvia! Tänä kesänä jää lomareissut väliin, nyyh!

• hannamaria kirjoitti:

Saksa on kyllä täynnä upeita juttuja! Kölni ja Düsseldorf tuli koettua itellä ekaa kertaa, aiemmin oon käynyt vaan etelämmässä 🙂 Harmi kuulla että lomareissu jää välistä, onneksi ulkomaille kerkiää 🙂

2. Eveliina kirjoitti:

Kiva että Saksan matkaajia löytyy muitakin ☺ Juuri eilen kotiuduimme reissusta perheen kanssa. Ajoimme omalla autolla oikeastaan Saksan ympäri (Berliini-FrankfurtaM.-Köln) Ihania maisemia ja paljon ihmeteltävää. Myös lapset 4 & 2 v. viihtyivät hyvin. Köln oli meille vain pikainen ohikulkuvisiitti. Käytiin tuomiokirkon pihalla, ehkä ensi kerralla ehdimme sisälle asti. Sovittiin jo että Kölniin matkataan seuraavaksi ihan ajan kanssa ?
    Harmiksi reissu ajoittui niin että palattiin kotiin keskelle rallihuumaa. Täytyy paeta sitä mökille nauttimaan rauhasta ja katselemaan reissukuvia. Ensi kertaa odotellessa ! ?

• hannamaria kirjoitti:

Saksa on kyllä ihana matkamaa ja autolla pääsee niin helposti kaikkialle! Ollaan perheen kanssa vuosia sitten kierretty kanssa tuota Saksan alaosaa ja käytiin mm. Alpeilla, oli ihanaa kyllä. Voin ehdottomasti suositella Kölniä, aion itsekin kyllä käydä joskus vielä uudestaan! Düsseldorf on myös käymisen arvoinen, sopivan kokoinen shoppailukaupunki ja löytyy niin vanhaa kuin uutta osaa kaupungista!