Hae
Hannamaria

Ja sitten paino jumahti, äh!

Painonpudotus pysähtyi ja nyt hiukan kaivertaa. Montrealin reissulta tultaessa oli painoa kertynyt nelisen kiloa plussaa hiilarimaahan takaisinmenon takia ja nuo sainkin ketolle palatessa pois parissa viikossa (lähinnä turvotusta, joten ne liukesivat äkkiä) palaten jälleen ennen joulua olleeseen 90kg tuntumaan.

Tuon jälkeen paino onkin junnannut ihan jatkuvasti tuossa samassa kohdassa vaihdellen aina n. puolen kilon verran. Eli tällä hetkellä paino on junnannut noin puolitoista kuukautta.

Painonpudotus pysähtyi

Pitääkö tästä huolestua?

No hiukan, muttei oikeastaan. Tällein kun oli pisempään ketolta ja ylipäätään painonpudottamisesta tauolta on ihan normaalia, että nesteiden lähdön jälkeen painonpudotus junnaa pikkuisen aikaa paikallaan.

Näin joskus kuvan, jossa ensimmäisen parin viikon aikana lähtee vain nesteet, seuraavan 4-6vko aikana paino junnaa paikallaan kun keho tottuu etenkin ketoon taas ja tuon jälkeen alkaa rasvan palaminen. Uskon vahvasti, että kyllä tuo vaaka vielä jossain vaiheessa notkahtaa.

Painonpudotus pysähtyi

No mitä pitäisi tehdä kun Painonpudotus pysähtyi?

Oon siis ollut täysin ketolla (Visit JKL-viikonloppua lukuunottamatta viinien puolesta) nyt seitsemän viikkoa. Olen pätkäpaastoillut jo jonkin aikaa taas (alkuun oli aivan liian vaikeaa) ja nyt viime viikolla pidin pari pidemmän pätkän paastoa. Tästä on paastoilua hyvä jatkaa, sillä paastoilun aloittaminen on aina se vaikea pointti.

Oon myös pikku hiljaa vähentänyt jälleen annoskokoa. Syön tosiaan sen 2-4 kertaa päivässä, mutta melko isoja annoksia. Nyt olen ottanut asioikseni tiputtaa annoskokoa vain hiukan ja katsoa millainen muutos asialla on tilanteeseen. Pidin kanssa kirjaa makroista viime viikolla muutaman päivän verran vain todetakseni, että 20g hiilariraja päivässä sujuu ihan todella hyvin ilman laskureita.

Liikuntaa haluaisin lisätä, mutta etenkin nyt uimahallin ollessa kiinni ja etätyönpakon ollessa läsnä on se melko vaikeaa. Sisätreenit ja kävelylenkit tulee siis entistäkin isompaan arvoon, etenkin selän kunnon kannalta (joka ei muutenkaan ole ollut hääppöinen taas viimeisen kolmen viikon aikana heti saikun jälkeen).


Painonpudotus pysähtyi

Kuvat: Minnean muruja

Tällä hetkellä olen siis vielä positiivisella mielellä ja tiedostan, että pitäisi ottaa se mittanauha kehiin. Olen nimittäin melko varma, että etenkin vatsan ja reisien ympärys on pienentynyt vaikka paino ei olekaan pudonnut. Vaatteet nimittäin tuntuvat jälleen noista kohdista löysemmiltä!

Nyt on vain tsempattava ja otettava etenkin nuo pidemmät paastot ja entistä pienemmät annokset (toki liikunnan määrään suhteutettuna) kunnolla kehiin, jotta saadaan tämä painojumi taltutettua ja paino taas ala! Vielä on nimittäin ainakin 10 tai 15kg mentävänä!

Miten te olette päässeet yli painojumista?

20 kommenttia

  1. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

    Itsekin olen nyt viime aikoina enemmän painoa seurannut kuin senttejä vaikka jälkimmäisethän ne tarkemmin sen totuuden kertoisi.. Nyt tosin taas viikko mennyt sairastellessa, joten..

    • hannamariav kirjoitti:

      Oon ite sitä mieltä, että painoa tiputtaessa myös kilot kertoo tarinaa senttien lisäksi. Mutta kipeänä ei saa kyllä huolehtia, pikaista paranemista!

  2. Hannele kirjoitti:

    On monia tapoja lähteämliikkeelleylipainojumista. Minulla oli painoa 72 kg. Olin lievästi ylipainoinen. Lähdin tekemään ruokavalio remppaa ja jätin hiilarit vähälle aamulla 2dl puuroa, hedelmä, maito, kahvi. Päivällä leipä, leikkele 3dl keittoa,kiisseli, maito. Välipala marjasmootie. Päivällinen. Broileri, salaatti maito. Iltapala tee jogurtti, leipä, juusto, omena. Näillä pudotin painoa kahdessa kuukaudessa 6kg. Nyt painan 66kg, eli olen normaali painoinen.

  3. villananna kirjoitti:

    Syö kyllä motivaatiota tuo kun paino jää junnaamaan paikalleen. Mutta tsemppiä oikeen kunnolla! Kyllä se paino lähtee laskemaan vielä.

    https://villananna.vaikuttajamedia.fi

    • hannamariav kirjoitti:

      Kyllähän se joo hiukan syö, mutta kyllä se tästä jollain lähtee! Lähtenyt ennenkin 😀

  4. Tuija kirjoitti:

    Hei itse olen samassa tilanteessa ollut jo 2-3 kk enkä ymmärrä miten jatkaa kun syön ihan oikein jos tiedät konstin niin kerro mulle. Masentaa todella.

    • hannamariav kirjoitti:

      Tsemppiä suuresti sinne! Valitettavasti en ole ravintoterapeutti tai vastaava, enkä osaa muille kertoa oikeanlaista ruokavaliota – osaan kertoa vain omasta puolesta ja kertoa mikä toimii mulle. Mutta jokin nettivalmennus (pidempiaikainen, ei 6 viikon haasteet yms) voisi auttaa asiassa, samoin ravintoneuvojalla käynti 🙂

  5. Jerppa kirjoitti:

    Painojumista pääsee yli vähentämällä rasvoja ja syömällä sen sijaan laadukkaita (hitaita, kuitupitoisia) hiilihydraatteja. Tällöin treenikin maistuu ihan eri tavalla, mikä helpottaa painonpudotusta. Nyt kun ketoilun myötä rasva-aineenvaihduntasi on adaptoitunut, voi olla että kun rasvat vähenee ruokavaliosta, saa poltettua niitäkin paremmin. Miinuskaloreille Mars!

    • hannamariav kirjoitti:

      Miinuskaloreilla ollaan, enempää en uskalla enää vähentää! Pitää testata muokata tuota hiilari-rasvasuhdetta jos se vaikuttaisi asiaan!

  6. Tiina kirjoitti:

    Aivan kuin lukisin omaa tarinaani! Minä en vielä päässyt osastoihin, kohta 2v kertoa takana.. mutta samalla linjalla jatkan, olo on taas ok! En ala muihin konsteihin menen samalla vaikka välillä jumiin…

  7. Pirkko / Meriharakka kirjoitti:

    Tuota liikuntapuolta tässä nykyisessä koronamaailmassa olen minäkin miettinyt, uimahalli ja kuntosalikin kait kohta ovat kiinni, joten jäljelle jää vaan kävely/sauvakävely. No ehkä kohta pyöränkin voisi kaivaa esiin.

    • hannamariav kirjoitti:

      Pyörän tosiaan voi kohta kaivaa esiin. Ja kävelyllä + kotisalia on tullut tehtyä!

  8. Minna kirjoitti:

    En tiiä miks törmäsin tähän tekstiin netissä, mut ravitsemustiedettä opiskelleena voin sanoa, että muotidieetit ei oo avain laihtumiseen ja pysyvään painonhallintaan. Mikään pikadieetti ei auta, kuin hetkellisesti korkeintaan pudottaa painoa, ja alkuperäinen paino palaa takaisin, kun lopetat ketoilun ja palaat vanhaan ruokavalioon. En ainakaan itse pystyisi elämään tuollaisella dieetillä loppuelämää. Salaisuus on, että muuttaa ruokailutottumuksia pikkuhiljaa terveellisempään suuntaan, ei liian paljon muutoksia kerralla. Mitä muutoksia voisit tehdä ruokavalioosi, joihin voisit sitoutua loppuelämäksi? Annoskokojen pienentäminen on hyvä. Muita keinoja on säännöllinen ateriarytmi, ruoan energiatiheyden pienentäminen, kasvisten lisääminen.. Liikunnalla ei ole niin suurta merkitystä laihdutuksessa. Ei myöskään pitäisi tehdä liian paljon muutoksia kerralla vaan esimerkiksi yksi muutos per kuukausi.. Se on aikaa vievää, mutta takaa pysyvän tuloksen.. Jos jätät hiilihydraatit pois, kestävyysurheilukykysi heikkenee. Hiukan kovempitehoisessa kestävyysurheilussa elimistö käyttää pääosin hiilihydraatteja energianlähteenä, niin senkään puolesta ketoilu ei ole hyvä vaihtoehto, jos mielit juosta esimerkiksi.. Tsemppiä projektiin, toivottavasti tämä herättää ajatuksia 🙂 ja pahoittelut, jos viestini on liian kärkäs 🙂

    • hannamariav kirjoitti:

      Kiitos tsempeistä! Jokaiselle sopii erilainen ruokavalio, tämä on sopinut meikälle tähän projektiin oikein hyvin. Sinun mukaan ”normaalilla” ruokavaliolla olin melkein 1kk tässä välissä, eikä paino päässyt nousemaan kuin nesteiden verran. Eli parempaa päin jatkuvasti 🙂

  9. Minna kirjoitti:

    Vielä semmonen kans et pikadieetit vaatii ihan hulluna itsekuria, joka sitte ajan kanssa laskee, jos ja kun tulee epäonnistumisia.. Ei oo hyvä sellanen et pitää rääkkää itteä hirveesti jollain dieetillä, joka vaatii ihan epäinhimillisen määrän itsekuria.

    • hannamariav kirjoitti:

      Jep, pikadieetit ei ole ratkaisu mihinkään! Samaa mieltä tästä.

  10. tuulanneli kirjoitti:

    Nämä painojumit ovat yksilöllisiä juttuja ja nyt en osaa ihan neuvoa miten jumeista pääsee. Se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Tsemppiä sinulle! Pääasia, että et anna periksi vaan jatkat omaan rauhalliseen tahtiin!

    • hannamariav kirjoitti:

      Tuo on aivan totta, että kaikki ei todellakaan toimi kaikilla! Ja juuriki näin, ei ole mahollisuuttakaan että pilaisin hommaa tässä vaiheessa vaan samaan rauhalliseen tahtiin eteenpäin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *