Hae
Hannamaria

Sopiiko matkustaminen ja ketogeeninen ruokavalio yhteen?

Matkustaminen ja ketogeeninen ruokavalio voi välillä olla melko kinkkinen yhtälö. Tätä on kuitenkin tullut tässä syksyn mittaan nyt tehtyä todella, todella paljon (ja vielä tulossa) ja muutamat jutut on matkan varrella tullut opittua.

Jos sulta löytyy enemmän vinkkejä matkusteluun ja ketoiluun liittyen, jätä ne kommentteihin niin saadaan jokainen iikka vinkit käyttöön. Minäkään kun en tiedä kaikkea!

matkustaminen ja ketogeeninen ruokavalio matkustaminen ja ketogeeninen ruokavalio

Tiedä raaka-aineet, joita voit syödä

Elämä helpottuu huomattavasti, kun tiedät suurin piirtein ne ainekset joita voit syödä. Jos ravintolassa tai kahvilassa kun usein ei ole tarjolla ketoon täysin sopivaa ruokaa joten on tärkeä tietää mitä esimerkiksi vitriinituotteesta vain jättää syömättä tai mihin pyytää vaihtamaan ainesosia ravintolassa. Esimerkiksi Espanjassa olo oli helppoa, kun sai syödä paljon juustoja, vihanneksia sekä salami- ja makkarasettiä.

Itse katselen eri tuotteiden hiilariarvoja mm. Yazio -sovelluksen kautta, sekä lchf-suomi.fi -verkkosivulta. Noiden kautta saa ihan hyvän yleiskäsityksen siitä, mitä voi syödä ja OK-tuotteita alkaa pikku hiljaa oppimaan ja muistamaan jo ulkoa. Esimerkiksi valkosipuli on sellainen, jossa on 100g kohden hiilaria 16g, mutta kuka syö kerralla 100g valkosipulia? Niinpä.

Muista ”ellut”

Jos olet ketolla, tiedät miksi elektrolyytit ovat tärkeitä. Jos et, niin yksinkertaisesti elektrolyyttejä (magnesium, natrium ja kalium) on saatava ketolla enemmän kuin hiilareiden kanssa eläessä, sillä munuaiset ei kerrytä nestettä samaan tapaan kuin hiilareita enemmän syödessä. Siksi nesteet huuhtoutuvat kropan läpi nopeammin tällä diureettisella ruokavaliolla = saattaa syntyä vajetta ja ns. ”ketoflunssa”, jos niitä ei tankkaa.

Joku moittii, että Puhdistamon ja Keto Kickstartin yhteistyönä tekemä elektrolyyttijuoma on liian makeaa ja maistuu liian mehulle (ja olen itse siinä ja siinä rajoilla myös), joten suosittelen tekemään Puhdistamon sekä Puhdas+  jauheista sekoituksen. Samaa hyvää ainetta molemmissa, mutta maku on todella hyvä kun näitä sekoittaa itselle mieleisessä suhteessa.

Matkustaessa oon tuon Puhdistamon ellupurkin fani koon puolesta, sillä se on täydellinen matkalaukkuun tai jopa käsilaukkuun mittansa kanssa. Vielä kun kantaa omaa vesipulloa mukana niin avot, kunnon kombo valmis.

Etsi ketokahviloita & -ruokapaikkoja

Tähän olen kirjoittamassa aivan omaa opastaan, jonka kautta saataisiin hyvää jakoon ja tieto ei olisi hankalasti löydettävissä esimerkiksi erilaisista Facebook -ryhmistä tai vain paikallisesti. Jyväskylässä esimerkiksi Teeleidi tarjoaa teetä sekä ketogeenisia syötäviä suolaisena ja makeana, pääkaupunkiseudulta valikoimaa on enemmän.

Hanna Voutilainen hannamaria Hanna Voutilainen hannamariamatkustaminen ja ketogeeninen ruokavalio

Helpot välipalat & Omien eväiden pakkaus

Tätä en voi korostaa liikaa. Nytkin olin pakannut sekä junaan aamupalaksi että välipalaksi I love me -messuille omat jutut (aamuksi salaatti junaan + rasvakahvi termariin, päivälle luumutomaatteja ja Flodins Smoky Chicken snacks -pussi laukkuun) sillä tiesin, että tarjonta tulisi olemaan mun ruokavaliolle todella heikkoa. Tomaatin ja noiden snacksien lisäksi mm. salamit, avokadot, pilkotut paprikat ja kurkut sekä muut vastaavat ovat tosi hyviä välipaloja (kuten myös rasvakahvi)

Mun suosikkeja on pikaruokaravintoloista nykyäänkin Hesburger, sillä heillä on listalla suoraa Burgersalaatti, jossa saat salaattipedillä periaatteessa kaiken muun paitsi leivän. Toinen josta pidän on Naughty Burger, sillä siellä saa automaattisesti (jopa Woltin kautta) vaihdettua bunit salaatinlehtiin ja listalta löytyy myös halloumiranut!

Pyydä muokkauksia annokseen

Tämä on se, jota olen vasta nyt oppinyt pyytämään. Suurin osa ravintoloista ei jopa tee asiakkaalleen ”vaikea asiakas” -oloa kun pyytää vaihtaamaan ranskalaiset esimerkiksi vihanneksiin tai salaattiin, mutta etenkin tästä Keski-Suomesta löytyy pari paikkaa (jossa tarjoilijakin kyllä vaikuttaa asiaan).

Yleensä tosiaan jos haluan Naughtyn tyylisen hampurilaisaterian, pyydän jättämään hampurilaisesta sämpylät pois ja vaihtamaan ranskalaiset tosiaan salaattiin tai kasviksiin (kannattaa pyytää  nimen omaan ”vihanneksia”, joissa on mahdollisimman vähän hiilaria – ja jos rafla tietää mitä tekee, tulee tuolta oikeaa settiä). 

*****

Kuvat ottanut 24.8.2019 Minnean muruja (paino n. 102kg)

Jakku – H&M
T-paita – Cubus
Housut – Marks & Spencer
Kengät – Ellos
Korvakorut – Kalevala

*****

Aikaisemmat ketopostaukset:

Ketogeeninen ruokavalio – ensimmäinen kuukausi takana
Ketogeeninen ruokapäiväkirja viikon ajalta
Kokonaisuudessaan kaiken ketoon liittyvän tulet löytämään Ketogeeninen ruokavalio -tagin alta.

Mulla on myös Instagramissa @hannamariaw erikseen Ketogeeniselle ruokavaliolla oma kohokohta, josta löytyy mm. paljon ruokakuvia ja edistysjuttua!

Millä vinkeillä te pysytte ketolla reissatessa?

14 kommenttia

  1. Paula kirjoitti:

    Olen nyt noudattanut 5 vkoa VLCD-dieettiä (-6 kg), viime viikko Tallinnassa toi 0,5 kg takaisin. No, reissussa join surutta hunaja-olutta enkä voi vastustaa sikäläistä valkosipulileipää… Hotelli oli pettymys, aamiaisella ei ollut pekonia munakkaan seuraksi. Ravintoloissa oli aina tarjolla myös hyviä keto-vaihtoehtoja.
    Suosikkievääni niin kotikonnuilla reissatessa kuin tuollakin on Naturdiet hazelnut & cocoa sekä almond & berries. Kulkee mukana pienessäkin kassissa, hyvän makuisia, korvaa kokonaisen aterian (pitää nälkää useita tunteja) ja kaloreita vain 150. Juon näitä 2 / pv.
    Muita mainioita: minitomaatit, avokado, porkkanakiekot, pähkinät.

    • hannamariav kirjoitti:

      Ihme aamupala kun ei ollut pekonia, what!? Valkosipulileipä (tai ylipäätään mikään leipä) on kyllä paha vastus 😀 Hyvät vinkit, pitää katsoa läpi etenkin tuo naturdietin setti 🙂

  2. Saltzu kirjoitti:

    Kiitos hyvistä vinkeistä ja suosituksista! Olen aloittamassa ketoilua ja näistä käytännön vinkeistä on hyötyä eteenpäin mentäessä. Paikkakunta kohtaiset vinkit ja tilausohjeet ruualle on aina +

  3. Johanna Huuhtanen kirjoitti:

    Sun tukka on niin kauniin värinen! ? Tää oli hyvä vinkkipostaus, kivan monipuolinen.

  4. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

    Mielenkiintoinen postaus vaikken itse ketolla olekaan 🙂

  5. Pirkko / Meriharakk kirjoitti:

    Ketogeeninen ruokavalio tai ei, niin monesti matkassa kannattaa ainakin osittain varautua omilla eväillä – jo siksikin, että vaikka pitkällä lennolla ruokaa on tarjolla kuitenkin harvakseltaan eikä se välttämättä ole kovin tasokasta ja perille voit tulla suljetulle lentokentälle ja iltamyöhällä hotellille, ilman, että mistään saa ostettua mitään ruokaa.

    • hannamariav kirjoitti:

      Tuo on kyllä aivan totta 🙂 Itsekin jouduin sellaiseen hetkeen viime syksynä Englannista tullessa, että lento oli myöhässä ja kaikki kaupat ja ruokapaikat kiinni kun hotellille pääsin. Onneksi oli eväitä laukussa tuotuna, niin ei nälkä yllättänyt!

  6. Life with eve - blogi / Eveliina kirjoitti:

    Mikä on keto ruokavalio? Herkkävatsaisena matkustellessa otan mukaan omat eloveena pikapuuro annospakkaukset eli tunnen tuskan. Oma keho ja hyvä olo on kuitenkin kaiken a ja o.

    • hannamariav kirjoitti:

      Ketogeenisellä ruokavaliolla syöt hiilaria vain max 20g päivässä ja lisäät rasvan määrää huomattavasti (protskut menee keskivaiheilla). Tästäkin on useampia versioita, joista voi kiinnostuessaan lukea mm. https://ketokickstart.fi/valmennus 🙂

      Ja todellakin, hyvä olo on kaiken A ja O!

  7. Sirkku kirjoitti:

    Viisi vuotta ketolla ja olen matkustellut alusta asti ihan pitkin ja poikin ilman mitään ongelmia. Mulle repsahdukset on no-go, en halua poiketa ruokavaliosta ollenkaan eli kaikki tällaiset ”lomalla saa tehdä sitä ja tätä”-tyyppiset ratkaisut ei ole mulle.
    Itse selviän arjessa ja reissussa yleensä kahdella aterialla (kun rasvaa syö tarpeeksi niin ei ole näläntunnetta samalla tavalla). Hotelliaamiaisista ja kahvila-aamiaisista saa aina myös ketoversion. Olen saanut kummallisia katseita kun olen pyytänyt jättämään hiilarit pois (hedelmät, croissantit jne) ja pyytänyt lisää juustoa ja pekonia tilalle mutta loppupeleissä asiakas maksaa eli aina on onnistunut. Illallisilla suosin ravintoloita mistä saa proteiini + kasvislisuke tyyppistä ruokaa. Ei ole ollut ongelma Euroopassa, ei edes espanjassa jossa ihmiset on ihan 150% hiilarivetoisia 😀 Ja kuten itsekin sanoit, perunan/pastan jättäminen pois/vaihtaminen salaattiin/kasviksiin käy ongelmitta melkein missä vaan. Salaatin pyydän aina ilman kastiketta ja lisään itse öljyn sitten pöydässä. Joskus on tullut syötyä 2-3 alkupalaa jos pääruoissa ei ole ollut sopivaa – ehkä pitää myös itse päästä pois siitä ajatusmallista että ruokien pitää olla tietynlaisia tiettyihin kellonaikoihin. Olen mm. syönyt lentokentällä makkaraa (täysliha!) aamupalaksi 😉
    Mun kokemukset nyt siis Suomen ulkopuolelta (Asun itsekin Euroopassa). Rohkeesti vaan kyselemään ravintoloissa mikä käy! Ja hymyllä ja ystävällisellä käytöksellä pääsee kyllä todella pitkälle 🙂

    • hannamariav kirjoitti:

      Mahtava kuulla ja kiitos suuresti lisävinkeistä! Ja oot ihan oikeassa, ystävällisesti kun pyytää ja kysyy niin pitkälle pötkii sekä tässä tilanteessa, että muutenkin elämässä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.