Hae
Hannamaria

Onko minulla IBS & keliakia, jota hoidan ketogeenisen ruokavalion avulla?

*Sisältää mainoslinkkejä

Mietin monesti onko minulla keliakia ja/tai IBS (eli ärtyvän suolen oireyhtymän) mukaisia oreita, joita hoidan ketogeenisen ruokavalion avulla. Uumoilin näitä asioita jo ensimmäisellä kierroksella ketoa elokuusta 2019 huhtikuuhun 2020, mutta en silloin paneutunut asiaan sen enempää. Nyt, kun olen aloittanut ketogeenisen ruokavalion uudelleen ja nähnyt miten paljon paremmin vatsa ja mieli voi, nosti nämä ajatukset taas päätään.

Lue kaikki aiheen ketogeeninen ruokavalio -postaukset.

hoidan ketogeenisen ruokavalion IBS keliakia

Mikä on IBS miten sitä hoidetaan?

Terveyskirjasto kuvaa ärtyvän suolen oireyhtymää sanotaan olevan toiminnallinen suolistovaiva, jossa suoliston mikrobikirjo on kapeampi kuin lääketieteellinen normaali. Sen vaivat ilmenevät eri puolilla vatsaa tuntuvana kipuna ja suolen toiminnan muutoksena. Tätä ei voi todeta millään nopealla testillä, vaan diagnoosi syntyy yhteensopivien oirekriteerien täyttyessä. Oireet ja vaivat voivat tulla aalloissa.

Hoitona tähän suositellaan liikuntaa, joka nopeuttaa suolen toimintaa. Vieläkin tärkeämpi hoito ja oireiden ehkäisytapa on oikeanlainen ja itselle sopiva ruokavalio, joka ei selviä kuin kokeilemalla. Mikäli olet koskaan kuullut FODMAP-ruokavaliosta, liittyy se tähän. Lääkäriltäkin löytyy jotakin apua, muttei täysin vaivaa poisvievää.

Tässä ensimmäinen osuma omalle kohdalle olivat vaivat ja sitä aiheuttavat ruoka-aineet: turvotus, muuttunut suolen toiminta (sori jos TMI) ja ajoittain tosi pahatkin vääntävät kivut. Aiheesta lukeminen myös selitti ne ajoittain syntyneet ja mystiset ”puukotuksen tunteet” paksusuolessa.

hoidan ketogeenisen ruokavalion IBS keliakia

Mikä on keliakia ja miten sitä hoidetaan?

Terveyskirjaston mukaan ”keliakia on tauti, jossa tiettyjen viljatuotteiden sisältämä gluteeni aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehduksen ja edelleen suolinukan vaurioitumisen. Tautia esiintyy henkilöillä, joilla on siihen perinnöllinen alttius.” Sen oireiksi sanotaan (taas) muuttunut uloste, vatsakipu, turvotukset  ja ilmavaivat. Check, check, check.

Hoitona keliakialle on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Muksuna pikkuveljeni söi vuosikausia gluteenitonta ruokaa, mutta oireet hävisivät hänen ikääntyessään. En muista että suvussamme muilla olisi keliakiaa ainakaan samalla asteella todettu.

hoidan ketogeenisen ruokavalion IBS keliakia

Miksei nämä ole alkaneet jo teini-iässä tai lapsena?

Voi hyvin olla, että etenkin IBS on alkanut itselläni jo nuoresta iästä alkaen mutta en ennen parikymppiseksi tulemista kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Vatsani on aina ollut pallo ja olen laktoositonta ruokavaliota noudattanut lapsesta saakka (melkein koko perhe on laktoositon). Voi myös olla, että jokin elämäntilanne (kuten stressi) tai yhdessä vaiheessa ollut jatkuva flunssakierre (2017-2018) laukaisivat tämän. Sitä ei kukaan tiedä.

Keliakia sen sijaan voidaan todeta ja se onkin näistä kahdesta se harvinaisempi ja epätodennäköisempi vaihtoehto itselleni. Terveyskirjaston mukaan tämän pystyy ensialkuun määrittämään verikokeella, mutta mikäli tuo ei riitä, voi suolinäyte olla seuraava steppi. En edes tiennyt aiemmin, että tämänkin voi *tehdä ilman lähetettä Puhdin kautta. Tämä olisi pitänyt aloittaa ennen ketolle lähtöä, mutta ehkä teen tämän tulevaisuudessa.

 IBS keliakia

Kuvat: Meri / Minnean muruja

Miten hoidan ketogeenisen ruokavalion avulla näitä vaivoja?

Summasummaarum; löytyy vähintään IBS & laktoosiyliherkkyys. Nämä kaikki vaivat ovat helpottaneet aikaisemmalla kertaa ketogeenisen aloittaessa sekä nyt sitä taas jatkaessa. Olo on tosi hyvä, en ole turvoksissa ja huomaan todella helposti mikä ruoka-aine ei sovi itselle. Söin esimerkiksi ei-laktoositonta mozzarellaa parina päivänä ja ai jestas sitä vatsan mouruamista — aikaisemmin tämmöinen ongelma olisi jäänyt huomaamatta kun vatsa oli muutenkin turvoksissa, arka ja sekaisin.

Tämän uuden ketokierroksen jälkeen olenkin siis entistä vahvemmin sitä mieltä, että tämän tyylisellä ruokavaliolla haluan elää jatkuvasti; vältellen palkokasveja (näiden tiesin aiheuttavan ongelmaa jo ennen asian tutkimista), liikaa gluteenia ja muita ns. kiellettyjä aineita. Toki kun ketogeeninen jossain vaiheessa loppuu, täytyy alkaa selvittelemään mitä aineita vatsa kestää ja mitä ei.

Loppuun sanon että myös keto sallii joitakin tiettyjä aineita, joita IBS ei. Nämä tiedostan hyvin ja esimerkiksi sipulin käyttöä olen vähentänyt, palkokasveja en syö muutenkaan ja maitona on mantelimaito (manteli ei oo FODMAPin mukaista), mutta tällä hetkellä kombo toimii.

Oletteko te ketogeenisen / VHH:n kautta huomanneet yliherkkyyttä tietyille ruoka-aineille?

Seuraa minua: Instagram / Facebook

Seuraa Hannamaria Mediaa: Instagram / Facebook / LinkedIn

Tutustu Suhteellista Podcastiin – asiaa ihmissuhteista ja ilmiöistä niiden ympärillä.

Lue myös:
Ketogeeninen tikka masala ja kukkakaaliriisi
Miten ketogeenisen ruokavalion aloitus onnistuu?
Miksi ketogeeninen ruokavalio epäonnistuu & miten vältät sudenkuopat

Lue kaikki aiheen ketogeeninen ruokavalio -postaukset.

4 kommenttia

  1. Amelia kirjoitti:

    Manteli on itseasiassa low fodmap 10 kpl annoksena ja 20 kpl on high, eli pienissä määrissä sopii ruokavalioon kyllä. Mantelimaidossa on merkistä riippuen n. 2-2,5g mantelia sadassa grammassa (tarkistin kolme ihan tavallista mantelijuomaa mut en oo varma, onko joissain enemmänkin). Mantelimaitoa voi siis juoda puolisen litraa ilman, että fodmapit ovat ongelma 🙂

  2. Sini kirjoitti:

    Siis suoraan kun omasta suusta! Mä aloin tammikuussa epäilemään IBS:ää vatsakipujen vuoksi. Aina ollut aika vaihtelevaa vatsan toiminta mutta en oo koskaan osannut yhdistää sitä mihinkään kun pienenä on testattu maitoallergia ja keliakia ym.

    Noh, aloitin sitten ensin gluteenittoman ja laktoosittonan ruokavalion ja tämä jo helpotti, mutta ketoon siirtyessä oireet läks ja eipähän turvota enää! Sitä jotenkin piti sitä vaan normaalina vaikka oli kaikkea muuta. 😅 Ja eilen söin dippiä mikä todennäköisesti ei ollut laktoositonta ja sen huomasikin sitten lähes heti just tolla mahan möyryämisellä mihin en olis ennen kiinnitänyt sen kummemmin huomiota..

    Onpa vaan niin ihanaa kun ei kipuile, vatsa toimii ja ei turvota. 😍

    Mullakaan ei maha kestä sipulia tai esim. parsakaalia kun ihan pienissä määrin. Sama manteleissa, mantelijauhoa ei pysty käyttämään mutta ketoleipää kun teen niin siinä mantelit menee kun näitä tulee tosi vähän. Samoin mantelimaitoa käytän kahvissa ja se sopii. Aikaahan tää ottaa, että löytää itelle sellaiset ruoka-aineet mitkä sopii. Itsekin jossain vaiheessa siirryn vähähiilariseen mutta nyt ainakin mennään tällä kun on niin hyvä olla!

    • hannamaria kirjoitti:

      Noni, meitä on siis muitakin! Ja todellakin, tohon turtuu että vatsan turpoominen ja siitä aiheutuvat vaivat ois normaalia vaikkei todellakaan ole! Söinpä eilen parsakaalia ja mietin miksi illalla turvotti, enpä tajunnu että se oli syypää. Nyt täytyy ottaa selville kyllä vielä nämä FODMAP-aineetkin ja tehdä niistä itselle sopiva keto-FODMAP -lista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *