Hae
Hannamaria

Ketogeeninen ruokavalio: 5 x terveet ruokailun perusteet jotka opin

Joillekin nämä asiat saattaa tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta mulle edes tälläiset terveet ruokailun perusteet ei ole aina olleet itsestäänselvyys. Etenkin nuorena aikuisena omilleen muuttaessa sitä helposti voi päätyä ties millaisen allikkoon, jota ei varmasti auta erilaiset elämänmuutokset ja niissä mukana pysymättömyys. Nyt onneksi oikea suunta on alkanut löytymään ja voin hyvillä mielin todeta, että myös nyt VHH:lla ollessa nämä elämäntavat on pitäneet pintansa!

Löydät kaikki Ketogeeniseen ruokavalioon liittyvät postaukset täältä.

Terveet ruokailun perusteet

Opin kohtuutta

Tämä oli mulle se tärkein, kohtuuden oppiminen. Oon elämässä aika usein ollut semmonen kaikki tai ei mitään -tyyppi, joka on näkynyt myös ruokailussa. Jos syödään herkkuja niin mennään all in, jos ei niin ei syödä mitää. Mikä ei sinänsä ole huono asia, mutta kohtuus on ehkä se paras tie. (Ja nyt kun tätä kirjoitan niin oon juuri aloittanut kuukauden herkkulakon, mutta senkin aivan omasta tahdosta ja kevyessä ”kesä-detox” -mielessä – kiva haastaa itseään välillä).

Opin kunnolliset annoskoot, ruokarytmin tärkeyden (paastolla ja ilman), katsomaan ja tasapainottelemaan eri makrojen välillä, pitämään kiinni siitä omasta päätöksestä vaikka muut yrittäisivätkin siihen vaikuttaa ja ennen kaikkea herkuttelemaan kohtuudella (ja hiukan terveellisemmin). Kohtuus kaikessa, syödessä ja …

Ajoittainen paastoaminen ei ole pahasta

Ja varsinkin kun sen tekee pätkäpaastona. Tästä on olemassa todella montaa koulukuntaa, jotkut ovat sitä mieltä että paastoaminen on pahasta ja sitä ei saisi missään nimessä harjoittaa, joillekin se on taas hyvin toimiva elämäntapa.

Itse kokeilin pääosin pätkäpaastoa ja ihastuin sen tehoon. Olen nyt kesän jälkeen alkanut tätä toteuttamaan ja olen todennut sen toimivaksi: syön aamulla ensimmäisen kerran vasta lounaalla ja viimeisen kerran iltapalan aikaan, eli joskus klo 20 illalla. Tämä on toiminut mulla ja niin monella muulla, muttei varmasti toimi kaikilla.

Ketogeeninen ruokavalio

Aloin lukemaan tuoteselosteita

Ketogeenisessä ruokavaliossa ei voi välttyä tuoteseloisteiden ja ravintoainetaulukon selaamiselta. On olemassa niin paljon tuotteita joiden ei luulisi sisältävän ties mitä, kuten piilosokeria, mutta niin ne vain sisältävät. Ensialkuun kaupassa menikin aikaa lukiessa mitä voi ja mitä ei voi syödä, mutta pikku hiljaa sitä alkoi tottua ja tietää mitä ostaa myös avuliaiden keskusteluryhmien avulla.

Oli mielenkiintoista oppia minkä verran esimerkiksi jonkin tietyn ainesosan määrä voi samanoloisissa tuotteissa vaihdella merkkien mukaan ja mitä kaikkea yksinkertaisetkin tuotteet usein sisältävät. Tämä vain vahvisti ajatusta siitä, että itse tehdessä ainakin tietää mitä syö.

Ymmärsin alkaa välttämään piilosokeria

Piilosokereita on aivan järkyttävän paljon sellaisissakin tuotteissa, joista sitä ei odottaisi löytyvän. Tai ainakaan en itse olisi odottanut. Tässä taas tullaan siihen, että ei niitä tuoteselosteita turhaan kannata joskus katsella. Kannattaa eri tuotteiden pitoisuuksia katsella mm. diabetesliiton helposta taulukosta.

Tiesitkö esimerkiksi, että ranch-dippijauheessa on ensimmäisenä ainesosana sokeri (ja yht 11g/100g sokeria itse tuotteessa)? Vielä pahempi on mm. jotkin tacomaustepussit, joissa on 22g/100g sokeria (yksi pussi n. 28g). Kun suhteuttaa nämä määriin joita syö ei todennäköisesti tilanne ole niin kauhea kuin miltä se tässä kuulostaa, mutta silti. Yllättävän paljon.

Btw, alkoholeista parhaat on ketolle kirkkaat. Ite tykkään suuresti gineistä ja ne sekoitettuna pelkkään vichyyn, ei toniciin, tulee lähes kaloriton setti.

Terveet ruokailun perusteet Terveet ruokailun perusteet

Ymmärsin oman kropan kuuntelun tärkeyden

Omaa kroppaa on toki pitänyt kuunnella jo ikuisuus, mutta nyt vasta ymmärsin mm. mitkä ruoka-aineet turvottavatkaan ja miten vatsa ottaa vastaan erilaisia ruoka-aineita. Aloin myös kuulostella enemmän omia fiiliksiä joita ruokailu mussa herätti, millainen olo oli liikunnan ja ruoan yhteydellä ja niin edelleen.

Tähän samaan voi ympätä sen, että aloin kuunnella mitä myös mieli tarvitsee. Kun on monta vuotta mennyt pää kolmantena jalkana välittämättä omasta terveydestä koska ”opiskelut täytyy hoitaa ja töissä on käytävä ettei tule henkilökohtainen konkurssi”, oli tähän opettelu ensialkujaan vaikeaa. On aivan OK vetää lonkkaa ja levätä jos siltä tuntuu, sitten on todennäköisesti paremmissa sielun ja ruumiin voimissa kun tuolta nousee.

Jatkoin uuden testaamista

Oon aina ollut ennemmin uuden testaaja kuin sen karttaja, vaikka mulla tietyt lempparijutut onkin. Nyt kun ruokavalio heitettiin aivan uusille urille, oli tavallaan jopa pakko testata kaikkea uutta. Tämä myös auttoi siihen, että oli paljon kokeellisempi keittiössä ja vaikka homma joskus menikin penkin alle, ei se jäänyt ärsyttämään vaan sai kokeilemaan samaa juttua uudelleen, mutta hiukan erilailla.

Koska halusin myös osaltaan pystyä syömään ulkona, aloin tilaamaan ravintoloissakin erilaisia vaihtoehtoja kuin mihin normaalisti olen tottunut. Onneksi nykyään ei tarvitse syödä vain salaattia jos ketolla haluaa käydä ulkona, sillä entistä paremmin otetaan ravintoloissakin erityisruokavaliot huomioon – myös keto ja vhh.

*****

Näin ikkäästi! Tämän lisäksi olen saanut vaikka minkälaisia oivalluksia, mutta terveet ruokailun perusteet on mulle olleet sellaiset jotka olen painon tippumisen ja terveemmän kokonaisvaltaisen olon lisäksi ketosta saanut. Moni moittii ketosta tulleen ”rasvainen” olo, mutta minen sitä omana ketoaikana huomannut ja nyt VHH:lla vielä vähemmän.

Mitkä terveet ruokailun perusteet te olette elämänne aikana oppineet?

Lue myös:

Miten siirryin ketogeeniselta ruokavaliolta VHH:lle

-15kg syksyn aikana = yksi merkkipaalu saavutettu (painonpudottaminen ketogeenisen ruokavalion avulla)

Ketogeeninen ruokavalio: Hyvät ja huonot puolet

Ja sitten paino jumahti, äh!

Ketogeenisen ruokavalion lopettaminen – voe helvete!

Kaikki postaukset Ketogeeninen ruokavalio -tagin alta.

Kaikki Reseptit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.